Zgoda wizerunkowa dla Twojego zespołu! Musisz to mieć!

Zgoda wizerunkowa to krótki dokument, który pozwali zabezpieczyć Twoje miejsce
Beauty przed nieprzewidzianymi konsekwencjami prawnymi związanymi z
wykorzystaniem, utrwalaniem i powielaniem zdjęć oraz materiałów audio-wizualnych
Twoich pracowników. W dobie wszechobecnego marketingu i cyfryzacji, w tym także
dążenia do dzielenia się z otaczającym nas światem efektami pracy Twojego salonu,
posiadanie zgody na samo wykonanie zdjęcia z wizerunkiem danej osoby jest koniecznością.
Utrwalenie obrazu czy realizacja krótkiego materiału filmowego na stories Twojego
miejsca Beauty to codzienność, bez której nie wyobrażamy sobie funkcjonowania naszego
biznesu. Tym samym nawet rutynowe działania, które podejmuje Twój pracownik w związku
z promocją Twojej działalności powinny być zabezpieczone odpowiednią dokumentacją
chroniącą interes prawny kierowanej przez Ciebie firmy.
Jedynie odpowiednio podpisane oświadczenie pracownika na utrwalenie i
rozpowszechnianie jej/jego wizerunku może zabezpieczyć Twoje miejsce Beauty przed
nieplanowanymi i ewentualnymi problemami natury prawnej.
Zgoda na utrwalenie wizerunku odnosi się do każdej formy wykonania zdjęcia czy
nagrania, które zostały wykonane w Twoim salonie. Nie jest zatem istotne co dokładnie
przedstawia taki materiał. Zasadne jest to czy w ogóle można go utrwalić na wybranym
nośniku/medium. Dlatego Twoje miejsce Beauty powinno posiadać zgodę na utrwalanie
wizerunku pracownika zawsze, gdy wykonuje się zdjęcie jej/jego wybranej części czy całego
ciała nawet jedynie w celach udokumentowania postępów jakiegoś zabiegu.
Z punktu widzenia interesu Twojego salonu najistotniejsza jest kwestia
rozpowszechniania wizerunku pracownika na przykład na własnej stronie internetowej czy
w portalach społecznościowych. Zgodnie z Kodeksem cywilnym i prawem autorskim zgoda
na rozpowszechnianie wizerunku może zostać udzielona w dowolnej formie, ale musi być
niewątpliwa.

DLATEGO CELEM ZABEZPIECZENIA INTERESU PRAWNEGO
TWOJEGO MIEJSCA BEAUTY, WAŻNE JEST ABYŚ
POSIADAŁA/POSIADAŁ TAKĄ ZGODĘ NA PIŚMIE.

Zgoda musi dotyczyć konkretnego wizerunku, chociażby zdjęcia czy nagrania audio-
wizualnego wykonanego w określonym dniu. Jednocześnie musi być ona świadoma. Oznacza
to, że dana osoba zdaje sobie sprawę ze skutków udzielenia takiej zgody. Tym samym
powinna ona wiedzieć, że w jaki sposób będzie prezentowany jej wizerunek, kiedy i gdzie
zostanie on opublikowany oraz czy takie rozpowszechnianie będzie miało marketingowy
(reklamowy) charakter. Gdy zwrócimy uwagę na orzecznictwo sądów w tej sprawie, to
otrzymujemy klarowny obraz tego w jaki sposób należy taką zgodę od pracownika uzyskać:
zainteresowany podmiot posiada „obowiązek wykazać, że uzyskał zgodę uprawnionego na
rozpowszechnianie jego wizerunku w oznaczonych warunkach. Zwraca się uwagę na to, iż
zezwolenie musi być wyrażone ze świadomością wynikających z niego konsekwencji i
powinno odnosić się do skonkretyzowanych stanów faktycznych, a więc do sprecyzowanych
sposobów i okoliczności wykorzystania wizerunku (chodzi tu zwłaszcza o oznaczenie osoby
rozpowszechniającej wizerunek, o czas i miejsce jego udostępnienia, ewentualnie o
towarzyszący komentarz, zestawienie z innymi wizerunkami itd.); zezwolenie nie może zatem
mieć charakteru abstrakcyjnego…” (zob. Wyrok z uzasadnieniem SO w Gliwicach z
21.06.2014, sygn. Akt II C 266/12).
Oprócz wymogów prawa cywilnego i autorskiego, kwestie wizerunkowe wiążą się z
obowiązywaniem RODO. Po 25 maja 2018 roku, czyli wejściu w życie przepisów tej ustawy,
wizerunek jest jedną z danych osobowych – jeśli pozwala w sposób pośredni lub
bezpośredni ustalić tożsamość danej osoby, Tym samym ochronie gwarantowanej przez
RODO podlega już samo przetwarzanie wizerunku. Podstawową przesłanką dopuszczalności
przetwarzania wizerunku jest zatem zgoda osoby, której dane dotyczą. W tym przypadku –
podobnie jak w poprzednim – zgoda na przetwarzanie danych osobowych musi być
dobrowolna, konkretna, świadoma i jednoznaczna.
Pamiętaj, że podpisane przez pracownika oświadczenie chroni Cię od jej/jego
ewentualnych roszczeń prawnych. Niemniej, zgodnie z treścią oświadczenia, dana osoba
może cofnąć zgodę na wykorzystanie, utrwalanie i powielanie swojego wizerunku. W
przypadku naszej propozycji oświadczenia o zgodzie – musi to nastąpić w formie pisemnej,
aby cofnięcie było prawnie skuteczne. W przypadku otrzymania takiego dokumentu
(oświadczenia), jakiekolwiek przyszłe wykorzystywanie i przetwarzanie wizerunku tej osoby

będzie miało charakter bezprawny i może narazić Twoją działalność na określone
konsekwencje.
Musisz wiedzieć, że brak zgody na wykorzystanie, utrwalanie i powielanie
wizerunku, lub jej cofnięcie, prowadzi do szeregu skutków prawnych. Tym samym osoba,
której wizerunek został opublikowany niezgodnie albo wbrew jej woli będzie miała
możliwość żądania:

a) zaniechania działania, czyli zobowiązania osoby rozpowszechniającej
do zaprzestania publikacji wizerunku np. na portalach społecznościowych;
b) usunięcia skutków naruszenia – w postaci chociażby całkowitego żądania
likwidacji fotografii czy materiałów z określonych miejsc czy stron
internetowych;
c) przeprosin w formie publicznej na różnych portalach danego przedsiębiorstwa;
d) Zadośćuczynienia finansowego, jeśli Twój pracownik udowodni, że działanie
publikacyjne było celowe i zawinione. Zadośćuczynienie jest zasądzane przez
sąd;
e) naprawienia szkody i zapłaty odszkodowania, w sytuacji, gdy na skutek
naruszenia wizerunku została wyrządzona szkoda majątkowa.

KUP: https://beautyboss.pl/zgoda-wizerunkowa/

Dlatego tym bardziej warto zabezpieczyć się przed potencjalnymi konsekwencjami
Twojej działalności w postaci wdrożenia ZGODY WIZERUNKOWEJ przygotowanej
przez dział prawny BeautyBoss.

Aleksandra Dworska

Ekspertka w kreowaniu silnych marek w branży beauty, pasjonująca się optymalizacją i luksusem w budowaniu strategii salonów. Napisz, a pomogę rozwinąć Twój biznes beauty: aleksandra@beautyboss.pl 

Subscribe

Just subscribe to my newsletter
to receive all fresh posts

Subscribe

Just subscribe to my newsletter
to receive all fresh posts