Zacznijmy od genezy powstania większości salonów jakie poznałam. Zostały bardzo często otworzone z pasji do dzielenia się pięknem by docelowo na oferowanych usługach zarabiać.
Nikt nas jednak nie uczył jak być skutecznym managerem i przedsiębiorcom w branży beauty. Dzisiejszy rynek wymaga od nas, że w salonie będziemy mieli umiejętności prawne, marketingowe, księgowe, HR-owe … jak to poukładać i nie zwariować?
Uważam, że jest kilka niezbędnych osób, które powinny uzupełnić nasz zespół by móc zlecać im zadania za pieniężną opłatą. Kolejno widzę wiele obszarów jakie możesz wypracować sama by dobrze Twój biznes prosperował – wystarczy, że poświęcisz czas i się zaangażujesz. O jakich osobach mówię?
Najpierw przedstawię współprace, za jakie warto zapłacić, a wręcz są one konieczne w naszym biznesie.
Na pierwszy front idzie KSIĘGOWY w salonie beauty.
Musi być obecny obok nas by mieć porządek w dokumentach. Pamiętajmy że księgowy jest „od liczenia” i nie stworzy nam analizy rentowności zabiegów. Tu pomoże nam doradca finansowy, bądź znajomy co kocha liczby i tabelki.
PRAWNIK w beauty
Często boimy się prawników, bo język jest skomplikowany, są ciągle zmiany w Polskim prawie … i tysiące obiekcji. Ale bez prawnika prędzej czy później się pogubicie. Postaw na spokój i pewność w umowach z pracownikami, w klauzurach, kartach klienta, przetrzymywaniu danych i szeroko pojętym RODO. Zapłać za audyt, uporządkuj dokumenty i zapewnij sobie spokój. To wiedza, która z pewnością się opłaca.
Tu rekomenduję współprace z Jagodą Strzyżewską, Majda-Strzyżewska Kancelaria Adwokacja
AGENCJA INTERAKTYWNA w beauty
Stworzy dla Ciebie dobre logo, czyli takie, które nie tylko jest ładne, ale ma także wiele znaczeń i idealnie nada się na naszywki, materiały reklamowe, gadżety … itp. Firma m.in. QA Agencja Interaktywna, która pomoże Ci stworzyć i logo i stronę internetową. Nie musi być ona skomplikowana. Zdecyduj się chociaż na landing page. Pamiętaj, że nawet jak ktoś Cię poleca dalej, to nowa osoba wpisuję Waszą nazwę do sieci (google) by znaleźć adres, numer telefonu i linki do social media. Na pierwszy front rzuca się wizytówka google i strona. Już na tym etapie wpływasz na swój wizerunek tworzony w przestrzeni PRu zewnętrznego (strona, social media), gdzie masz okazje budować pragnienie u gościa, że nie może się on doczekać wizyty w naszym salonie.
SYSTEM DO ZARZĄDZANIA SALONEM
Zainwestuj w programy, które będą Twoim wirtualnym managerem i uporządkują Twój biznes! Zapisy, rezerwacje online, wysłanie sms do klientów, ustalanie grafików pracowników, inwentura, obroty dzienne/tygodniowe/miesięczne … tysiące opcji dostępnych do wglądu dla właściciela o każdej porze dnia i nocy. Jak jeszcze nie korzystasz z takiego systemu – nie czekaj i szybko inwestuj w system, który zaoszczędzi to co bezcenne – Twój czas!
W szczególności rekomenduję system Versum: https://www.versum.pl/p/aQvWrA
Czas na resztę osób, które na pierwszy rzut oka wydają się niezbędne i … kosztowne. Czas uruchomić szare komórki, gdzie przy zaangażowaniu możesz te koszta obciąć!
Co ważne, pamiętaj, że każdy z Twojego zespołu ma INNĄ SUEPR MOC! Wykorzystuj ją 😉 Czy wiesz czym się pasjonuje Twój zespół po pracy? Odkryj to i daj sobie pomóc BeautyBoss. O jakich przestrzeniach i osobach myślę?
FOTOGRAF
W końcu w beauty operujemy obrazem i to często bodziec, dla którego klienci do nas przychodzą, bo „chcą efekt jak na zdjęciu”. Zainwestuj we współpracę i sesje chociaż raz na kwartał, a najlepiej pomyśl o współpracy barterowej. Zdjęcia do social media z czasem wyćwiczysz sama (bo codziennie pamiętajmy o budowaniu ruchu! Dlatego zdjęcia i kręcenie urywek z dna to powinien być nieodłączny element każdego salonu). Do szerszej promocji, nawiąż współpracę ze specjalistą i ujęcia wykorzystaj do ulotek, bannerów, prezentacji wizerunku salonu.
GRAFIK?
Wystarcz, że masz zmysł artystyczny i jesteś w stanie wszystko przygotować w darmowym programie canva.com (zajęcia w tle, grafiki pod posty, strories…). Możesz też poprosić kogoś, kto ma zmysł graficzny by raz na jakiś czas przygotował Ci szablony, a Ty będziesz tylko podmieniać treści i zajęcia.
Nie zatrzymuj się na wymówkach i przeszkodach, SZUKAJ ROZWIĄZAŃ!
AGENCJA REKLAMOWA OD SOCIAL MEDIA?
Stanowczo nie jeśli chodzi o prowadzenie profil. Pamiętaj, że życie jest tam, gdzie jesteś TY!! W salonie jest życie, codziennie ktoś przygodzi, wywołujesz swoimi usługami uśmiech, pomagasz … dziel się tymi emocjami. Twórz beauty insta seraial. W skrócie stawiaj na wstęp, rozwinięcie i zakończenie w każdym ze swoich przekazów. Hasło to szczegółowo opisuje w e-book BeautyBook.
Agencje rekomenduje do pomocy w pozycjonowaniu strony i ustawieniu reklam płatnych w social media, ale DOPIERO WTEDY GDY wszystkie Twoje strony są uzupełnione w poprawną treść, linki, aktualności.
Jeśli Twoja strona/profile w sieci nie są uzupełnione w aktualną i wartościową treść, pieniądze jakie zainwestujesz nie przyniosą zysku. Nawet jak wygenerujesz ruch i zainteresowanie płatną reklamą, Twoje profile nie sprzedadzą więcej, bo potencjalny kielnt nie znajdzie za wiele bodźców, informacji by kupić więcej i teraz! Pomyśl o uzupełnieniu profilu, a kolejno o płatnych zasięgach.
HANDLOWIEC/SPRZEDAWCA?
Wykorzystuj darmowe przestrzenie i zaangażuj zespół. 3 aspekty, które zawsze dają ruch:
- Codziennie dodawaj instastory dający przydatną dla klienta wiedzę i stań się wirtualną przyjaciółką. Tu nie zapominajmy także o cyklicznych postach na facebooku i Instagramie.
- Cyklicznie wysyłaj sms (przez system kilkoma kliknięciami) do klientów o nowościach, promocjach
- Dodaj się jako salon do różnych grup lokalnych na facebooku (i nie zawsze oczywistych np. najlepsze pomysły na randkę? Znajdź się w tej grupie jak masz usługi dla dwojga). Odpowiadaj na pytania, wrzucaj ciekawe promocje, pytaj. Bądź źródłem wiedzy, efektów i miejsca, gdzie chce się przyjść.
Daj znać, jakie osoby Cię jeszcze wspierają, a zarazem obcinają Twoje koszta?
Jeśli artykuł był dla Ciebie przydatny – podaj dalej, udostępnij go.
Czas się Spotkać? Zapraszam na szkolenia otwarte, które znajdziesz na facebooku BeautyBoss.
Aleksandra Dworska
ekspert od budowania silnych marek w branży beauty