Uwielbiamy podążać za historiami. Od dziecka były nam opowiadane.
Jeśli opowiadasz historię o swoim salonie, usługach czy produktach, masz większą szansę, że ktoś tę historię zapamięta. Tym różni się ona od krótkich stwierdzeń mówiących na przykład, że w salonie jest miła atmosfera, jest tam ładnie, a produkty są bardzo dobre.
Gdybym jako właścicielka miejsca beauty otrzymała opinię, że salon który tworzę jest po prostu ładny, miło się w nim przebywa, a zabiegi wykonywane są bardzo dobrze, byłoby to dla mnie niewystarczające, bo wkładam w to całe serce, aby mój salon miał bardzo dużo wyróżników – od marek, przez sprzęty, po wykwalifikowany zespół i historie, które stoją za pracownikami.
Co to jest storytelling?
Tłumacząc bezpośrednio: storytelling to „opowiadanie historii”. Bo musisz wiedzieć, że istnieje różnica między „mówieniem” (czyli po prostu używaniem języka) a „opowiadaniem”. Storytelling ma własne techniki, metody i mistrzów.
Storytelling: jak zacząć?
Naukę storytellingu możesz zacząć od kilku artykułów:
Storytelling w marketingu
Chcesz pisać lepsze teksty? Poznaj trzy etapy pisania
Techniki storytellingu
Aby ułatwić klientkom zapamiętanie Twojego miejsca, po prostu stwórz o nim historię, którą będziesz opowiadała.
Dla zwiększenia sprzedaży produktów i usług w Twoim salonie będą Ci potrzebne dwa typy historii:
1. Historia Twojego miejsca, jakości usług i ludzi którzy je wykonują.
2. Historie marek, sprzętów i produktów, które wykorzystujesz.
Oto przykład historii pewnej marki, którą poznałam ostatnio.
Najpierw z ust pierwszego handlowca usłyszałam same superlatywy, suche cechy i zalety produktów które sprzedawał. Zaczął od bardzo trudnych słów dla kupującego, które najwyraźniej miały zbudować prestiż marki: „Jest to droga marka, ale dobra marka”.
Te słowa wywołały u mnie efekt odwrotny i nastawiły mnie nieco negatywnie. Jednak słuchałam dalej, aby dowiedzieć się czegoś więcej. Czekałam na coś, co mnie porwie. Na coś, co zwiększy moje zainteresowanie i przekona do zakupu.
Nic takiego jednak z ust tego handlowca nie padło.
Po jakimś czasie spotkałam się z innym handlowcem tej samej marki. Przedstawienie historii i narracja były kompletnie inne, przez co wzbudziły moje zainteresowanie i sprawiły, że zapamiętałam te produkty – dzięki historii, która była dla nich stworzona.
Dlatego mogę o tym opowiadać dalej, między innymi Tobie, w tym newsletterze.
Z opowieści drugiego handlowca o tej marce dowiedziałam się, że została stworzona z miłości męża biologa do swojej żony fizjoterapeutki. Mąż chciał wspierać efekty pracy swojej żony, dlatego z jego pasji, zaangażowania i miłości powstały kosmetyki o działaniu leczniczym i terapeutycznym, zarazem niesamowicie wpływające na poprawę kondycji skóry.
Podobnie było z historią endermologii.
Wyszczuplanie, to skutek uboczny stworzenia tej technologii.
Louis-Paul Guitay (LPG), po tym jak uległ wypadkowi, szukał dla siebie fizjoterapeutycznego wsparcia. Potrzebował urządzenia które wyręczy człowieka i będzie miało powtarzalną sekwencję ruchów z regulowaną siłą.
W wyniku tego, endermologia stała się szeroko stosowana w gabinetach na całym świecie, w celach estetycznych dla wymodelowanie sylwetki czy redukcji cellulitu.
📝🤍 Zadanie dla Ciebie:
Stwórz wraz z zespołem historię swojego miejsca i poznajcie historie marek kosmetycznych i sprzętów których używacie.
Zróbcie burzę mózgów i wybierzcie najlepsze elementy, które wyróżniają Wasz salon i ubierzcie je w historię, aby łatwiej opowiadać o tym klientkom.
Pamiętaj. Za każdym stoi jakaś historia, tylko trzeba pięknie ubrać ją w słowa.
Więcej wskazówek czeka na Ciebie w cotygodniowym newsletterze. LINK: https://beautyboss.pl/beautynews/