Zarządzający salonami w ostatnich dniach znaleźli się w sytuacji, w której ich obiekty zostały całkowicie zamknięte, a planowane wizyty odwołano lub przeniesiono na inne terminy. Dodatkowo trudno dziś prognozować, kiedy i w jakim zakresie będziecie Państwo mieli możliwość wznowienia działalności. Przed wszystkimi Beauty Boss ogromne wyzwanie, na które nie sposób było się przygotować! Ze swojej strony stale obserwujemy odpowiedzialne zachowania sektora Beauty, w którym wiele obiektów zawiesiło działalność jeszcze przed wprowadzeniem ogólnych ograniczeń w tym zakresie, z drugiej zaś zdajemy sobie sprawę jak daleko idące konsekwencje niesie za sobą całkowite zaprzestanie świadczenia usług. Z całego serca Wam kibicujemy i wierzymy, że uda Wam się przetrwać ten trudny czas!
Niezależnie od tego czy prowadzicie jednoosobową działalność gospodarczą, małą praktykę kosmetyczną czy też duży salon najpewniej zastanawialiście się już nad przyszłymi skutkami ekonomicznymi obecnego kryzysu. Być może już teraz zmuszeni jesteście podjąć decyzje biznesowe czy kadrowe, które pozwolą ograniczyć koszty. Wiemy jakie to trudne, dlatego
w dalszej części artykułu postaramy się Wam podpowiedzieć co warto wziąć pod uwagę przy optymalizacji kosztów.
Obecnie jak wszyscy niecierpliwie czekamy na uchwalenie i publikację znowelizowanej specustawy, która ma stanowić tarczę antykryzysową dla przedsiębiorców. Choć szczegółowa treść przepisów nie jest jeszcze znana, podstawowe założenia zostały już nieoficjalnie przedstawione przez przedstawicieli partii rządzącej. Nie wiemy jeszcze czy tarcza będzie stanowiła jedyną pomoc na jaką przedsiębiorcy mogą liczyć ze strony Państwa, czy też z czasem pojawią się dodatkowe rozwiązania, które zminimalizują gospodarcze skutki pandemii.
Niezależne od propozycji i działań Państwa zachęcamy Was do samodzielnego działania. Tylko decyzje celowe, odpowiadające Waszej indywidualnej sytuacji, pozwolą Wam skonstruować własną tarczę ochronną!
Poniżej podpowiadamy jakie aspekty warto wziąć pod uwagę oraz na co w szczególności zwrócić uwagę:
- Sprawy kadrowe.
Oczywiście zdajemy sobie sprawę, że sukces Waszych salonów w dużej mierze opiera się o zespół ekspertów, którym dysponujecie. Dlatego to właśnie o Personelu chcieliśmy wspomnieć w pierwszej kolejności. Choć obecnie nie możecie wykorzystać swoich zasobów ludzkich w pełnym zakresie wierzymy, że będzie to możliwe po wznowieniu aktywności salonów.
Dlatego aby już teraz aby uniknąć potencjalnych zwolnień przeanalizujcie aktualną sytuację kadrową, porozmawiajcie ze swoim personelem i wspólnie wybierzcie rozwiązania, które pozwolą im na utrzymanie miejsca pracy.
W pierwszej kolejności sprawdźcie podstawy współpracy: umowa o pracę/ umowa zlecenia/ umowa o świadczenie usług. Na wszelki wypadek ustalcie jakie okresy wypowiedzenia są dla Was wiążące w przypadku zakończenia współpracy. Pamiętaj, że w przypadku umów o pracę okres wypowiedzenia uzależniony jest od stażu pracy danej osoby.
Rozważ wspólnie z zespołem możliwość wykorzystania zaległych urlopów wypoczynkowych, skorzystania z możliwości opieki nad dziećmi lub urlopu bezpłatnego w czasie kryzysu.
- Lokal.
Jeżeli prowadzicie działalność w obiekcie własnym obiekcie jesteś na pewno w lepszej sytuacji aniżeli podmioty wynajmujące przestrzeń pod salon. Tym niemniej obie grupy mogą zweryfikować treść zawartych umów z dostawcami usług i mediów, być może przewidziano w nich możliwość czasowego odroczenia płatności? Poza tym z dostawcami podobnie jak z Wynajmującym w przypadku wynajmu, warto negocjować warunki współpracy w czasie pandemii.
Dodatkowo sprawdzajcie rozwiązania proponowane przez rząd. Na chwilę obecną zapowiadane są dodatkowe rozwiązania dotyczące podatku od nieruchomości czy regulacje dotyczące użytkowania wieczystego.
- Finansowanie – leasingi/kredyty.
Zweryfikujcie treść umów leasingowych i kredytowych, w wielu z nich dopuszczalne są czasowe zawieszenia spłaty należności bez negatywnych konsekwencji dla kredyto- czy leasingo-biorcy. Jeżeli tuż przed kryzysem planowałeś inwestycje i podpisaliście nowe umowy kredytowe lub leasingowe – sprawdźcie czy na obecnym etapie możecie od tych umów odstąpić i na jakich warunkach.
- Stany magazynowe.
Zweryfikujcie stan materiałów eksploatacyjnych i produktów kosmetycznych zgromadzonych w salonach. Wykorzystywane przez Was produkty w przeważającej większości służą do użytku profesjonalnego, ale być może macie też na stanie produkty, które oferowaliście klientom w ramach pielęgnacji uzupełniającej czy domowej. Może warto obecnie zorganizować ich sprzedaż on-line? Sprawdźcie daty przydatności poszczególnych artykułów, zadbajcie o ich właściwe przechowywanie i zaplanujcie kolejność ich wykorzystania po wznowieniu pracy. Może to być kluczowe przy planowaniu początkowych promocji czy kampanii po powrocie do normalnego funkcjonowania.
Zastanówcie się też czy nie posiadacie zasobów, które mogłabyś przekazać potrzebującym placówkom służby zdrowia, w postaci np. płynów dezynfekujących, rękawiczek, maseczek itp. W ramach tarczy antykryzysowej ma zostać wprowadzona możliwość dokonania odliczeń podatkowych, w zakresie darowizn przekazanych na walkę z COVID-19 – jak zapowiada rząd odliczeniu będą podlegały zarówno darowizny pieniężne jak i rzeczowe (w pełnej wysokości). Dodatkowo taka darowizna najpewniej będzie pozytywnie odebrana przez Twoich klientów i wpłynie pozytywnie na wizerunek salonu.
- Ubezpieczenia.
W zakresie ubezpieczeń warto obecnie przeprowadzić ograniczone działania audytorskie, które mogą przyczynić się do redukcji kosztów w przyszłości. Nie zachęcam oczywiście do rezygnacji z zawartych umów ubezpieczenia, w szczególności że część z nich jest obowiązkowa czy to na bazie przepisów prawa czy też wymogów wynikających z wiążących Państwa umów. Warto jednak sprawdzić czy posiadany obecnie zakres ochrony jest optymalny oraz czy ustalone sumy ubezpieczenia nie są zawyżone. Zachęcam również do skorzystania z usług profesjonalnych brokerów ubezpieczeniowych, którzy najczęściej za darmo są skłonni ocenić aktualnie zawarte polisy w Salonach.
- Stałe kontrakty/współprace.
Zweryfikujcie w jakim zakresie współpracujecie z podmiotami zewnętrznymi, jak macie uregulowane zasady współpracy. Być może część z umów w obecnym czasie nie jest lub nie może być faktycznie realizowana. Niewykluczone, że część rozliczeń opiera się o ustalony ryczałt, może warto negocjować w kontrahentami warunki utrzymania umów w czasie kryzysu lub pomyśleć nad ich całkowitym rozwiązaniem?
- Należności publicznoprawne.
Sprawdźcie z których rozwiązań zaproponowanych przez rząd możecie skorzystać. Zapowiedzi zwolnień z ZUS, odroczenie należności podatkowych czy też wsparcie finansowe w postaci preferencyjnych pożyczek to rozwiązania z których będą mogły skorzystać określone podmioty po spełnieniu dodatkowych przesłanek.
- Aktywność w socialmediach.
Rozsądnie wykorzystajcie czas, który macie obecnie, dobrym pomysłem jest aktywność i utrzymanie kontaktu z klientami za pomocą kanałów on-line. Jeżeli do tej pory korzystaliście z zewnętrznej agencji marketingowej być może przejmiecie na siebie realizację części czynności, natomiast skorzystacie z pomocy profesjonalistów by opracować strategię na najbliższe dni czy tygodnie. Może właśnie teraz zdecydujecie się na nowe rozwiązania internetowe pozwalające promować Wasz biznes. Każdorazowo zadbajcie jednak o to by założenia współpracy z podmiotami zewnętrznymi zostały ujęte w formie pisemnej umowy, która właściwe zabezpieczy Wasze interesy.
Zachęcamy Was do bieżącego śledzenia aktualności na naszej stronie internetowej oraz funpage na facebooku, gdzie będziemy na bieżąco publikować informacje i porady prawne adresowane do przedsiębiorców w kryzysie. Zdajemy sobie sprawę, że przy dynamicznie zmieniającym się stanie prawnym oraz faktycznym najważniejszym jest pozostać właściwe poinformowanym.
Dodatkowo nasza Kancelaria w dalszym ciągu kontynuuje swoją działalność, a nasz zespół stale pozostaje do Państwa dyspozycji, udzielając porad on-line.
Tekst powstał przy współpracy z Majda Strzyżewska Kancelaria Adwokacka Sp.p.