“W pojedynkę możesz osiągnąć wiele. Zespołowo osiągniesz wszystko”. To stwierdzenie idealnie tyczy się prowadzenia biznesu i wzajemnego wspierania się z lokalnymi partnerami. Takie współprace są genialną dźwignią do przekazywania informacji o Tobie. To najzwyklej określana poczta pantoflowa, która da Ci rozgłos na lokalnym rynku i docelowo zwiększy sprzedaż w Twoim salonie. Poniżej przedstawiam 11 wskazówek do rozpoczęcia mądrej współpracy.1. Z kim współpracować? Pozyskuj partnerów, którzy działają w usługach, bo oni wiedzą jak sprzedawać. Może to być inny salon, gabinet z usługami które uzupełniają się z Twoimi, wedding plannerka, kwiaciarnia – takie współdziałanie zadziała o wiele lepiej niż współpraca z ogólnopolską influencerką, która proponując Ci swoje usługi nie zawsze ma dotarcie do Twojej grupy docelowej mimo chwalenia się ogromnymi zasięgami. 2. Zastanów się co Ty możesz zaoferować. Proponuj więcej niż oczekujesz Nie czekaj na ofertę. Sama ją przedstaw i daj o dużo więcej swojemu partnerowi niż mógłby się spodziewać. Zaskocz kreatywnością. To sprawi, że poczuje się zobowiązany do odwdzięczenia się. 3. Nie bój się współpracy z dużymi graczami Pozyskanie do współpracy poważnego partnera, które wydaje Ci się nierealne – może się udać! Po prostu próbuj! Napisz, zadzwoń, zapytaj podczas spotkania, w najgorszym wypadku ktoś nie odpowie lub usłyszysz “nie”. Nic Cię to nie kosztuje, niczego nie stracisz. 4. Przedstawiaj korzyści dla obu stron Zaczynając współpracę przedstaw jaką Ty będziesz miała z niej korzyść i jaką Twój partner. To jest współpraca – każdy powinien zyskać. Wystrzegaj się współpracy, w której już na początku widzisz, że nie otrzymujesz od swojego partnera nawet lajków komentarzy, brak jest udostępnień… 5. Zadaj pytanie „Co musi się wydarzyć, abyśmy mogli razem współpracować?” Gdy dochodzi do współpracy i widzisz, że coś nie idzie po Twojej myśli albo bardzo byś chciała, ale nie umiesz porozumieć się ze swoim partnerem… po prostu zadawaj pytania. Tobie może się wydawać, że chodzi o sesje zdjęciowe albo social media, a ktoś może powiedzieć, że chce po prostu z Tobą zorganizować stacjonarny event. Zapytaj. Nie wymyślaj. Często usłyszysz odpowiedzi, na które sama byś nie wpadła, a dodatkowo mogą być dla Ciebie proste do zrealizowania. 6. Szukaj zaangażowanych partnerów Oczekuj konkretnych i wymiernych korzyści. Nie gódź się na współpracę typu umieszczenie Twojego logo na plakacie między dziesięcioma innymi i otrzymanie ulotek, które tak naprawdę nie pozyskają dla Ciebie żadnych klientów. 7. Śledź trendy! Patrz co jest teraz w modzie, np.: jakie dekoracje są na czasie, jakie dodatki, jakie wydarzenia. Łam schematy. Nie rób tego, co inni. 8. Określ termin Nie mogą wystarczyć Ci słowa w stylu “Na kiedy się pani się wyrobi”. Zawsze ustal i zapisz konkretny termin realizacji wspólnych działań. 9. Spisuj wspólne ustalenia Najlepiej w formie umowy, w najgorszym wypadku w formie maila. Unikaj ustaleń podczas rozmów telefonicznych lub konwersacji na Instagramie bez ich jasnego podsumowania. 10. Zaangażuj się (przed, w trakcie i po współpracy) Na pierwsze spotkanie zaczynające współpracę przyjdź z drobnym prezentem, małym dodatkiem. To zawsze wywoła uśmiech. Nawet jeśli nie będziecie razem działali, Twój uśmiech pozostanie zostanie w pamięci. W trakcie współpracy dbaj o social media, zdjęcia, maksymalne zaangażowanie marketingowe i PR. Po współpracy pamiętaj o podziękowaniu. Nawet jeśli Wasza współpraca się zakończy, to dobre wrażenie na pewno pozostanie. Więcej wskazówek sprzedażowych, marketingowych, odnoście zespołu czy case study czeka na Ciebie w premium newsletter dla branży beauty – BeautyNews ( www.beautyboss.pl/beautynews ) |