Jak zbliżyć się do odbiorcy poprzez treści?

Po co i do kogo piszę?

Dobre teksty są skuteczne wtedy, gdy odpowiadają na problemy odbiorców, dają im dobre rozwiązania czy pozwalają na realizację marzeń i celów. W tym momencie trzeba pomyśleć o tym, jakie korzyści dla odbiorcy będą ważne i co go zainteresuje.

Najważniejszym moment przed tworzeniem jakiegokolwiek tekstu jest dobre zdefiniowanie tego, kim są nasi odbiorcy i w jaki sposób lubią się komunikować. Niezależnie od tego, jaką działalność prowadzisz, jakie produkty czy usługi oferujesz, musisz odpowiedzieć sobie na kilka prostych, ale i kluczowych pytań, by móc stworzyć swoją persony. Persona to nic innego jak wirtualny opis, sylwetka i wiedza o potencjalnym kliencie. Dzięki temu możemy poznać motywację naszych odbiorców i odpowiednio dopasować do nich treści.

 

Zdj. 1. Podstawowe dane do budowania person. Źródło: https://contentsolutions.pl/persony-w-e-commerce/

 

Ważne kwestie w budowaniu person:

 

  • Kim jest odbiorca?
  • W jakim jest wieku?
  • Jaką ma płeć?
  • Gdzie mieszka?
  • Czym się zajmuje?
  • Jak spędza wolny czas?
  • Czego się obawia?

 

Znam swoje mocne strony, mówię językiem korzyści
Mając wiedzę na temat naszych person, bo może być ich kilka,  jesteśmy w stanie lepiej spersonalizować komunikaty. Każdy, kto chce dotrzeć do swojego odbiorcy, musi mieć świadomość tego, do kogo i po co pisze. Obecnie ilość reklam i informacji zaczyna nas nie tylko przytłaczać, ale również ginąć pośród innych komunikatów, dlatego tak ważne jest to, aby znać swoje mocne strony, wyróżnić się i postawić na dopasowanie tekstów do realnego odbiorcy. Takie działania pozwalają na budowanie pozycji marki na rynku, ale i zwiększenie sprzedaży! Jeśli wiemy, że naszym odbiorcą jest kobieta w młodym wieku, która ceni sobie profesjonalne podejście i pomoc w doborze zabiegów, to pokażmy jej, że przychodząc do naszego salonu, może liczyć na pełną opiekę, a przed każdą wizytą dokładne objaśnienie krok po kroku. Bardzo wiele marek zapomina o tworzeniu komunikatów z wykorzystaniem języka korzyści i pokazywaniu tego, czego nowy klient może nie wiedzieć, bo nas zwyczajnie nie zna lub nie ma możliwości odnaleźć więcej informacji. Nikt inny nie wie tyle o naszych usługach i produktach, jak my sami, dlatego wspierając się zewnętrznymi specjalistami w budowaniu contentu czy pozycji marki w social mediach, warto czuwać nad całym procesem i dostarczać pełną oraz potrzebną wiedzę.

 

Zdj. 2. Przedstawienie oferty z wykorzystaniem języka korzyści w poście na Instagramie. Źródło: Instagram.com

 

Dobra korekta, robię to sama
W praktyce mamy zazwyczaj kilka sekund na to, aby klient zwrócił uwagę na naszą markę. Nie od dziś wiadomo, że chwytliwe i ciekawe nagłówki to strzał w dziesiątkę, ale nic innego nie buduje tak mocno pozycji marki, jak wartościowe i merytoryczne treści, które są dopasowane do odbiorców. Trzeba jednak mieć na uwadze, że dobre treści to także treści, które są zgodne ze słownikiem czy zasadami języka polskiego. Tutaj przychodzi ogromna pomoc w postaci  narzędzi, wtyczek czy korektorów online.

 

Zdj. 3. Podkreślenie i wskazanie błędu w zdaniu z dokładnym objaśnieniem.  Źródło: https://languagetool.org/pl/

 

3 sposoby na weryfikację poprawności treści:

 

 

Oczywiście możliwości jest wiele, tak samo, jak wiele jest potrzeb i oczekiwań, dlatego najlepiej sprawdzić samemu i wybrać rozwiązanie, które najbardziej nam pomoże.

Należy jednak pamiętać, że personalizowane i wartościowe treści przede wszystkim budują pozycję marki, wzmacniają świadomość klienta oraz zbliżają nas do odbiorcy.

 

Daria Kwapich
Specjalista w budowaniu relacji biznesowych

 

 

 

Aleksandra Dworska

Ekspertka w kreowaniu silnych marek w branży beauty, pasjonująca się optymalizacją i luksusem w budowaniu strategii salonów. Napisz, a pomogę rozwinąć Twój biznes beauty: aleksandra@beautyboss.pl 

Subscribe

Just subscribe to my newsletter
to receive all fresh posts

Subscribe

Just subscribe to my newsletter
to receive all fresh posts