Blog firmowy służy nie tylko do zwiększenia widoczności w wyszukiwarce, generowania leadów czy dzielenia się wiedzą z odbiorcami, ale to dobry sposób do promowania produktów czy usług i budowania pozycji swojej marki w internecie. W jaki sposób prowadzić bloga firmowego?
Blog firmowy – zalety jego posiadania
Niezależnie od branży, w której działasz, blog firmowy jako forma komunikacji marketingowej to świetne rozwiązanie dla marek, które sprawia, że coraz więcej osób decyduje się na jego założenie. Hubspot – jedna z kluczowych firm na rynku związana z marketingiem internetowym, podkreśla że aż 60% blogujących marek zdobywa więcej klientów i dzięki temu zwiększa swoją sprzedaż. Wytwarzanie treści, które skutecznie trafiają do odbiorców, to jeden z elementów inbound marketingu, który pomaga w budowaniu eksperckiego wizerunku, wzmacnia rozpoznawalność i widoczności marki oraz pozwala na zmniejszenie kosztów związanych z wyszukiwaniem nowych klientów i generowaniem leadów. Prowadzenie i dodawanie wpisów jest stosunkowo niewielkim kosztem w zestawieniu z innymi działaniami. Potrzeba wyłącznie pomysłu, kilku wskazówek jak dobrze prowadzić blog firmowy oraz odpowiednia dawka kreatywność.
Zdj. 1. Blog firmowy perfumerii. Źródło:blog.notino. pl
Jak zacząć prowadzenie bloga firmowego?
Rozpoczynając swoją przygodę z prowadzeniem bloga, należy zastanowić się nie tylko tam tematami, którymi chcemy się dzielić z odbiorcami, ale także stworzyć swego rodzaju strategię. Pierwszym elementem jest ustalenie celów oraz grupy odbiorców. Artykuły blogowe powinny być swego rodzaju odpowiedzią na pytania klientów, przybliżać produkty czy usługi oraz poprawić relacje z nimi. Przede wszystkim trzeba postawić się w roli klienta i zastanowić się, co jest dla niego ciekawe oraz jak i w jaki sposób szuka informacji w internecie. W pierwszej kolejności zapoznajemy się z tytułami i leadami (zajawka, zwiastun tekstu), dlatego do ich stworzenia należy przyłożyć wyjątkowe starania, aby odbiorca chciał przeczytać więcej. Tytuły wpisów i nagłówki można w łatwy sposób stworzyć przy pomocy narzędzi, np. Keyword Tool czy Answear The Public (są one częściowo bezpłatne). Po wpisaniu odpowiedniej frazy, która nas interesuje i wybraniu języka, wyświetlają się najczęściej wyszukiwane słowa kluczowe przez użytkowników, które mogą być sugestią do tematów.
Zdj. 2. Wyniki wyszukiwania na frazę kosmetyki naturalne. Źródło:answerthepublic.com
O czym warto wiedzieć prowadząc bloga firmowego?
Należy pamiętać, że poprzez blog firmowy buduje się odpowiedni wizerunek marki, a nie wyłącznie sprzedaje. Dobry content to wartościowe i dobrze zoptymalizowane treści w sposób naturalny i dostosowany do odbiorcy. Bardzo ważna jest spójność z pozostałymi komunikatami i wyżej wspomniana optymalizacja tekstu pod wyszukiwarkę. Przede wszystkim trzeba ustalić słowa kluczowe, czyli słowa, które wpisuje użytkownik w Google. Można to zrobić dzięki wyżej wymienionym narzędziom lub np. Keyword.io. Należy jednak pamiętać, że nachalna reklama czy pisanie wyłącznie pod SEO może przynieść odwrotne skutki i zniechęcić odbiorcę do dalszej lektury. Naturalność i autentyczność to cechy, które pozwalają na dotarcie do większej liczby osób. Jednak jak w każdym przypadku bardzo ważna jest systematyczność i regularność w prowadzeniu bloga i poruszanie intrygujących obszarów. Pomimo tego, że tematyka tekstów może się różnić w zależności od pory roku czy wydarzeń okolicznościowych, to artykuły poradnikowe określane są jako treści evergreen, czyli takie które żyją długo, są aktualne i wartościowe, dzięki czemu pozwalają na uzyskanie pożądanego ruchu na stronie przez dłuższy okres. Nagłówek z poniższego screena jest z roku 2014, a nadal po wpisaniu frazy korektor do oczu, jest jednym z najwyższej wyświetlanych tekstów.
Zdj. 3. Wyszukanie artykułu na frazę korektor do oczu.
Skuteczne blogowanie
Prowadzenie bloga pozwala na wykorzystanie nowych form komunikacji z klientem, pogłębienie relacji czy zwiększenie sprzedaży. Dodatkowo daje możliwość wykorzystania mocy SEO oraz wspomaga pozycjonowanie fraz kluczowych. Dodawanie artykułów jest elementem strategii długoterminowej, dlatego oprócz czasu potrzeba systematyczności i zaangażowania. Warto inspirować się liderami w branży czy agencjami marketingowymi, którzy często dodają artykuły poradnikowe czy lifestylowe. Najważniejsze są jednak chęci i podjęcie działania, bo nie myli się tylko ten, kto nic nie robi.
Daria Kwapich
Specjalista w budowaniu relacji biznesowych