Jedyne, co jest w naszym życiu pewne to… ZMIANA!
Zadajmy sobie więc pytanie – czy czas chwilowego spadku obrotów rzeczywiście musi być czasem straconym, w którym królują zniechęcenie, wymówki, być może rozpacz?
Nie masz wpływu na to nieoczekiwane „wstrzymanie oddechu” w branży beauty, ale masz ogromny wpływ na to, co z tą sytuacją zrobisz!
Spadek gości w codziennym grafku, którzy jeszcze przed chwilą cyklicznie korzystali z Twoich wielu usług, znaczne obniżenie środków na utrzymanie biznesu…możesz się załamać, proponuje jednak, aby ten przestój zamienić w rozwój i potraktować obecny czas jako inwestycję przede wszystkim w wiedzę, jak zarządzać salonem w czasie kryzysu. Tak – teraz szczególnie jako Beauty Boss powinnaś się rozwijać poszukując nowych, alternatywnych kanałów komunikacji ze swoimi klientami. To właśnie ten czas, kiedy możesz się bardzo wiele nauczyć i nowe rozwiązania wdrożyć do swojego salonu nie czekając aż kryzys minie.
Każdy kryzys kiedyś mija choć to doświadczenie jest dla wszystkich niezwykle trudne. Wykorzystaj jednak świadomie ten moment na podejmowanie decyzji, które nie tylko pomogą utrzymać Twój salon w dobrej kondycji finansowej, ale zapewnią jego rozwój. Chwilowy przestój w branży beauty to wiele okazji, aby rozwijać siebie, swój zespół i sięgnąć po nowe, niewykorzystywane dotąd w pełni możliwości.
Warto sobie uświadomić jak ogromny wpływ możesz mieć na tworzenie się nowych nawyków u swoich odbiorców. Wykorzystaj to! Wykorzystaj potęgę wszechobecnych social mediów.
Wspieraj tworzące się nowe nawyki u Ciebie, Twojego Zespołu, jak i Twoich gości. Swoimi działaniami w sieci możesz sprawić, że odwiedzanie Twojej strony czy profilu stanie się nową rutyną dla Twoich obecnych i niewątpliwie przyszłych klientów.
Czy wykorzystujesz w pełni nieograniczone narzędzie jakim jest sieć? Czy wiesz, że obecnie jednym z najlepszych, najtańszych i najprostszych miejsc do komunikacji z klientami i do pozyskania nowych jest Instagram? To ogromna siła. Odpuść bezpośrednią sprzedaż, a postaw teraz na dzielenie się wiedzą, stań się „internetową przyjaciółką”!
Dzięki Twoim codziennym, ciekawym publikacjom Goście będą chcieli Cię codziennie odwiedzać w sieci. Dodając jakikolwiek materiał do sieci, zastanów się czy sama byłabyś tym zainteresowana? To kluczowe pytanie. Pamiętaj bowiem, że nie wystarczy tylko „publikować” w imię aktywności. Dawaj wartość, bo po nią i do niej wszyscy wrócą. Twórz „Beauty Insta Seriale” – wszyscy uwielbiają oglądać historie – nawet krótkie, nawet z salonu – ważne, aby były ciekawe i angażujące odbiorców. Świadomie wprowadzaj wstęp, rozwinięcie i zakończenie do każdego przekazu. Pokaż się w sieci swoim Gościom, aby Twój przekaz był autentyczny. Pokaz się ze strony, z której dotąd Cię nie znano. Opowiedz ciekawie o swoich produktach i usługach, które czekają na Gości. Pokaż „od kuchni” jak przygotowujesz salon do każdej wizyty. Podkreślaj bezpieczeństwo. Opowiedz jak ta sytuacja rozwija kreatywnie Ciebie i Twój Zespół. Dawaj swoim Gościom nadzieję, bo tego teraz potrzebują najbardziej.
Po gorszych chwilach, jest bardzo duże prawdopodobieństwo, że potencjalny klient kilka razy się zastanowi zanim Cię (salon) odwiedzi, ale nikt nie przestanie całkowicie o siebie dbać. Może też paradoksalnie okazać się, że już wkrótce „dobre salony” będą przeżywać prawdziwe oblężenie. Daj swoim odbiorcom argumenty, by to Ciebie codziennie odwiedzali – teraz w sieci, a już za chwilę w salonie.
Aktualnie niesamowicie ważna jest spójność naszych działań online i offline. Tak jak traktujesz klientki w salonie, tak traktuj je w social media. Umiejętność nawiązywania relacji z klientem – tym dzisiaj wygrywają biznesy beauty. Przenieś tę umiejętność do sieci. To już nie dobra rada – obecnie to konieczność! Chcesz istnieć na rynku – musisz być aktywna w sieci, bo tego wymaga rynek i w tym kierunku idzie cały świat. Pytanie czy chcesz za nim podążać, czy dasz się wyprzedzić konkurencji argumentując to wymówką, że „masz mocną pocztę pantoflową” albo „moich klientek nie ma na Instagramie”? Wszystkim wymówkom jakie pojawią się w Twojej głowie mówimy NIE, skupiając się teraz na rozwiązaniach i działaniu. Jak tylko pojawią się na Twoich profilach ciekawe, estetyczne zdjęcia i darmowa, ciekawa wiedza – sama się zdziwisz jak wiele osób już wykorzystuje tę drogę komunikacji. Rozwoju komunikacji online nie da się zatrzymać…pozostaje tylko pytanie czy podejmiesz wyzwanie i zamiast bezczynnie stać z boku lub narzekać na sytuację dołączysz do grona tych, także w branży beauty, którzy już wykorzystują z wielkim powodzeniem ten sposób komunikacji?
Pamiętaj by być pomocna nie tylko w świecie „offline”, ale także online. W końcu bezpośrednim celem Fanpage czy działań w sieci nie jest sprzedaż!
A więc co jest celem Fanpage? Fanpage służy przede wszystkim do budowania relacji z grupą osób,
którą zgromadzisz wokół Ciebie lub Twojego biznesu, a dopiero to przekłada się na…sprzedaż! Jeżeli tej relacji nie ma, to nie ma sprzedaży!
Od kilku lat wspieram ekskluzywne kliniki na teranie całej Polski w budowaniu ich silnych marek. Dziś podzielę się z Tobą gotowymi pomysłami do wdrożenia od zaraz w obszarze działań offline i online, które możesz od zaraz wykorzystać. To możliwości, które można wdrożyć wykorzystując tylko i wyłącznie Twoje zaangażowanie, czas i chęci.
5 obszarów, w które warto się zaangażować wykorzystując dodatkowy czas w salonie
1. Stwórz strategię
Działaj trzymając się celu i planu, który pomoże Ci ten cel osiągnąć! Bez wizji konkretnego celu ciężko się rozwijać.
W ustaleniu biznes planu działań pomoże Ci podział Twojego biznesu na 4 filary: PR, Obsługa Klienta, Zespół i Produkt. To obszary, które wyróżniam w branży beauty.
Rozpisz, co Twoim zdaniem, kryje się pod tymi pojęciami i jakie ruchy podejmujesz myśląc o pr, obsłudze klienta, zespole (jego zadań i angażowaniu go w życie salonu), jak i promocji swoich usług/produktów (m.in. co jest najbardziej rentowne).
W poszczególnych filarach należy wyznaczyć także wyróżniki jakie masz w salonie, czyli tzw. efekty wow! Elementy, jakie emocjonalnie pobudzą Twoich gości, zarówno w salonie, ale też zanim do niego wejdą.
To zadanie nakreśli Ci obszary i kierunek, na którym powinnaś się koncentrować, np. mając w salonie manicure i pedicure oraz zabiegi na modelowanie sylwetki – skup się na drugiej usłudze.
To właśnie sprzęty najwięcej zarabiają i patrząc z biznesowego punktu widzenia to maszyny medyczne powinniśmy w szczególności promować i o nich mówić. Dlatego zastanów się jak możesz najbardziej rentowne usługi lepiej reklamować, angażując zespół, pokazując, jak wygląda obsługa klienta w pomocy dobrania zabiegu i przekazanie wiedzy na jego temat poprzez PR zewnętrzny, czyli sieć oraz PR wewnętrzny, czyli wszystko co dzieje się po przekroczeniu progu np. w aktualnej sytuacji pokazanie poprzez zdjęcia oraz krótkie filmiki ogólnej czystości salonu i jak wygląda przygotowanie gabinetu do usługi.
Wiecej o ustalaniu strategii biznes planu nauczysz się z mojego kursu oniline:
2. Uporządkuj system Versum
System Versum, czyli nasza niezbędna „wirtualna asystentka”, która jest z nami o każdej porze dnia i nocy. Pozbyta emocji (w dobry tego słowa znaczeniu), odnosząca się do faktów. Stworzona, by ułatwić życie BeautyBoss! Jest to system, który z miesiąca na miesiąc dynamicznie się rozwija i odpowiada na potrzebę kultury natychmiastowości. Kultury, która chce otrzymywać odpowiedzi od razu, zaraz, bez czekania na cokolwiek. System ten ma w sobie mnóstwo ułatwień dla właścicieli, jak i zespołów w komunikacji w zarządzaniu salonem. Poświęć chwilę na uporządkowanie wszelkich danych, sprawdź aktualne ceny i czasy zabiegów, upewnij się czy klientki nie sią zdublowane w systemie … możliwości jest mnóstwo – jak i pomocy ze strony firmy.
3. Wykorzystaj to, że Twoi potencjalni klienci są w domach na kwarantannach lub chorują – daj swoje propozycje na „czas wolny”
Dodając na swoje profile, Instagram bądź Facebook story, m.in. możesz udostępnić posty celebrytów, znanych osobistości – które dzielą się radami na ten czas, dodając na koniec swoją listę pomysłów na „czas wolny”.
Pomyśl, jak możesz wspomagać domową pielęgnację i mini spa u swoich obserwatorów? Pokaż możliwości na zabicie nudy z korzyścią dla zdrowia i samopoczucia Pań, Panów, jaki i wspólnych zabaw pielęgnacyjnych z dziećmi.
4. Dodawaj filmiki edukacyjno – inspiracyjne
Na facebooku, Instagramie – w postach, ale w szczególności w stories. Może to w końcu czas na aktywność na Youtube? Zakładam, że aktualnie salon masz zaniknięty. Wykorzystaj swoją piękną przestrzeń do nagrań m.in. na temat:
- Skór problematycznych
- Jak zrobić mini spa w domu?
- Ciekawostki i wiedza na temat Twoich konkretnych zabiegów
- 10 sposobów na …
- Wyzwania i pomysły na urozmaicenie czasu
- Stwórz InstaPlansze – czyli gry na Instories do skopiowania i udostępnienia u odbiorców na profilu
- Opowiedz swoją historię – pobudzając emocje słuchaczy by mogli ją powtarzać dalej!
A na koniec dzieląc się wiedzą zawsze możesz dodać, że kosmetyki wciąż można u Ciebie zakupić i tym samym podbić sprzedaż online – bez sklepu internetowego.
5. Słuchaj klientów
To idealny czas by stworzyć wirtualną anonimową ankietę (np. przez narzędzie feed back up – https://feedback-up.com/ ) by wdrażając zmiany, brać pod uwagę opinię naszych aktualnych klientów. Polegaj w podejmowaniu decyzji na swojej intuicji, także dopuszczając zdanie osób z zewnątrz.
Słowa, które towarzyszą mi od dawną brzmią: „Dziś nie jest problemem CO sprzedać, pytanie brzmi JAK to zrobić?”
Myśl, myśl, myśl … Nie narzekaj, szukaj rozwiązań, wykorzystaj aktualny czas! Nie pozwól o sobie zapomnieć! I pamiętaj „atut konkurencyjności zawsze bierze się z posiadanej wiedzy…!”.
Aktualny przestój, zamień w ROZWÓJ. Pamiętaj, że każdy kryzys mija i bądź w pełni gotowa na przywrócenie swojego salonu do pełnej, a może i większej aktywności, gdy wszystko wróci do „normy”.
Aleksandra Dworska
Ekspertka od budowania silnym marek w branży beauty