3 rzeczy, których nie wliczasz w ceny usług

3 elementy, których bardzo często nie potrafisz wycenić i nie wliczasz ich w cenę usługi to: rozwój, innowacje i czas.

Rozwój, czy to studnia bez dna?

Jesteś tutaj, więc jasnym jest, że rozwój jest dla Ciebie kluczową wartością pracy zawodowej,  a może i życia. Moją jest z pewnością i zdarzało mi się wielokrotnie nawet nie pomyśleć o podsumowaniu rocznych kosztów edukacji. Nie mówiąc już o zaplanowanym budżecie. Zawsze inwestowałam absolutnie wszystko, co miałam, w swój rozwój. Nie zliczę na ile pięknych, nieodbytych podróży i wakacji złożyłaby się moja nauka… Był to błąd! Nie liczenie zawsze jest błędem. Świadomość tego, na co i ile przeznaczasz swoich dochodów jest bardzo potrzebna.

 

 

Nie chodzi jednak o koszt edukacji podstawowej, jakimi są szkoły, które dają zawód. Edukacja do pewnego momentu to absolutne minimum. Chodzi mi o koszt Twojej dodatkowej edukacji, która pogłębia wiedzę i umiejętności jako specjalisty w danej dziedzinie, poszerza kompetencje, czyli o wszystko to, co czyni z Ciebie eksperta. Do tego działu zaliczam wydarzenia, na których pojawiasz się osobiście, wraz z kosztami dojazdu, noclegu, a także e-learning. Będą to szkolenia, konferencje, wykłady, live’y, ale również książki, czasopisma branżowe, e-booki, materiały na youtube, a nawet mistrzostwa. Warto pamiętać, że tematyka związana z prowadzeniem biznesu, budowaniem zespołu, czy rozwojem kompetencji miękkich to także zakres kompetencji, które powinnaś posiadać.

 

Specjalne miejsce w moim sercu mają mistrzostwa, które są ogromną inwestycją. Jestem 16-krotną laureatką ogólnopolskich mistrzostw, łącznie ze wszystkich moich głównych specjalizacji i mogłabym o tym pisać i pisać, ale to temat na odrębny artykuł. Póki co, uwierz mi na słowo- należy je podliczyć.

Innowacje, czy aby na pewno musisz być innowacyjna?

Za każdym razem kiedy ktoś pyta mnie, czy coś „musi” – od razu odpowiadam, że nie. Nie musisz absolutnie nic. Pytanie, czy chcesz.  Więc JEŚLI CHCESZ być ekspertem to innowacyjność jest bardzo istotna. Możesz albo być pierwsza na rynku, albo ulepszyć daną usługę 10-krotnie. Dlatego warto śledzić nowinki rynkowe i szkolić się z nich, inwestować w nowe materiały, byś  mogła zaoferować Twoim klientom to, co do tej pory było niemożliwe. Nie wszystkie nowości okażą się warte wprowadzenia do oferty. Część nie przejdzie testu czasu i szybko przejdą do historii jako trend jednego sezonu. To jest ryzyko. Jednak kto nie ryzykuje, ten nie pije szampana! W Studio Szminka naszym „czarnym koniem” stał się zabieg Perfect Brows. Jest to rewolucyjny zabieg, w kontekście brwi i zapewnił nam 15-krotnie zwiększenie obrotu na usługach stylizacji brwi w rok.

 

 

Czas, czyli coś czego nie da się przecenić

Powinnaś go jednak umieć wycenić i dodać do końcowej wartości Twojej usługi. Czas wykonania usługi oraz przygotowania do niej to jedno, ale czy liczysz czas, który przeznaczasz na wszystkie czynności związane z prowadzeniem firmy, a także na rozwój i innowacje?  Bierz pod uwagę czas czynności okołousługowych (kontakt z klientem, maile, oferowanie, księgowość), rozwój (szkolenia i warsztaty, czytanie książek, słuchanie podcastów itd.), innowacji (burze mózgów, planowanie, testy produktów). Uwierz mi, że wszystko można policzyć! Zanim to jednak zrobisz, zachęcam Cię do przeanalizowania ile czasu dziennie poświęcasz na swój rozwój we wszystkich jego aspektach: online i offline. Bierz pod uwagę wyłącznie ważne i wartościowe treści, nie czas spędzony przed komputerem czy telefonem. Zwróć uwagę także na czas dojazdu na szkolenia, który także możesz wykorzystać na rozwój. Ja osobiście wykorzystuję go na dwa sposoby, albo słuchając podcastów, albo na myślenie- cisza potrafi naprowadzić na świetne pomysły!

Jeśli chcesz, by Twoja działalność była rentowna, a usługa odpowiednio wyceniona- weź pod uwagę pomijane zazwyczaj elementy jak rozwój, wdrażanie innowacji oraz czas. To one sprawiają, że Twoja usługa jest wyjątkowa, a czas poświęcony przez klienta- bezcenny, mimo iż dobrze wyceniony.

O tym jak dokładnie wyliczyć usługę w salonie beauty – kolejnym razem. W następnym artykule pokażę Ci symulację kosztów, którą będziesz mogła od razu wdrożyć do swojego salonu. Podam konkretne przykłady, wskazówki i pomysły, dzięki którym zyskasz większą świadomość co i jak liczyć. Masz zatem czas na przemyślenie tematu kosztów Twojego biznesu, również tych trudnych do obliczenia. Może pokusisz się nawet o zanotowanie kilku liczb. Gorąco do tego zachęcam i do zobaczenia za miesiąc!

Powodzenia! Zasługujesz na sukces.

Agnieszka Kaczmarek
Właścicielka Studio Szminka

Aleksandra Mazalon

Przez wiele lat pracowałam na stanowiskach managerskich pełniąc funkcje zarządzające. Zajmowałam się marketingiem i PR, później budowałam od podstaw spa – poznając jak ważne jest dążenie do celu, mimo zmagań z wieloma przeciwnościami spotykającymi #BeautyBoss przy otwieraniu i prowadzeniu biznesu.

Moim ulubionym miejscem inspiracji są Stany Zjednoczone. Co roku staram się spędzać tam kilka miesięcy odwiedzając miejsca beauty, m.in. w Nowym Jorku czy w Miami. Bardzo interesuje mnie model rozwoju tego biznesu, pomysły i realizacje. Uwielbiam zdobywać doświadczenie i móc potem dzielić się wiedzą.

Czytaj też:
Śledź BeautyBoss: