11 błędów jakie popełnia branża beauty

Jesteś tu ze mną, zatem tworzysz lub zamierzasz stworzyć miejsce, w którym będziesz dbała o naturalne piękno Twoich gości. Jesteś osobą, która zdaje sobie sprawę z tego, że prowadzenie biznesu beauty wymaga szerokiego spojrzenia na każde działanie podejmowane w sferze rozwoju Twojego salonu.

Często spotykam się z tym, że osoby, które prowadzą biznes beauty, wiele godzin spędzają w pokojach zabiegowych, obsługując bezpośrednio gości. Brak delegowania zadań powoduje, że system sprzedaży i strategie marketingowe zostają porzucone i nieustannie odkładane na później. Jeśli chcesz rozwijać swój biznes, nie możesz w nieskończoność pomijać kluczowych kroków. Permanentna dbałości i uporządkowanie  działań niezbędnych do dalszego prężnego rozwoju, pozwoli Ci zautomatyzować pewne procesy po to, by  pojawiła się w Twojej głowie przestrzeń do kreowania nowych pomysłów.

Poniżej przedstawiam Ci
11 najczęściej popełnianych błędów w branży beauty,
które zaobserwowałam po licznych współpracach i rozmowach z właścicielami obiektów beauty.

 

1. Brak jasno określonej misji i wizji spa

Gdy rozmawiam z osobami prowadzącymi obiekty w branży beauty, to często spotykam się, z poniższymi słowami:
„w moim spa ma być wyjątkowo”.

Wtedy zastanawiam się, co to tak naprawdę znaczy? Przecież każdy chce mieć wyjątkowe miejsce!  Jest to zbyt ogólny cel.

Zadaj sobie więc inne pytanie.
Z jakiego powodu powstało to miejsce, które tworzysz?
Czym konkretnie Twoje miejsce ma się wyróżniać?
Dlaczego goście pragną do niego wracać?


Zrób proszę poniżej szybkie ćwiczenie.

-Wymień co najmniej 5 WYRÓŻNIKÓW, które powodują, że Twoje miejsce jest wyjątkowe na tle innych.

-Wyobraź sobie, że Twój obiekt beauty odwiedza nowy gość, co chciałabyś aby opowiedział o tym miejscu swoim znajomym? Jakich słów powinien użyć w swojej wypowiedzi, żebyś czuła się dumna z miejsca, które tworzysz?

Wszystkie Twoje spontaniczne myśli, koniecznie zapisz na kartce i przywieś w widocznym miejscu, patrz na nie każdego dnia. To co napisałaś, uświadomi Ci jakie są charakterystyczne cechy Twojego miejsca. Dodatkowo uporządkujesz sobie w głowie jasne i wyraźne komunikaty, których będziesz świadomie używać w rozmowie ze swoimi gośćmi.


To dopiero początek naszej wspólnej drogi, pamiętaj, że tylko uporządkowana wizja i misja Spa pozwoli Ci obierać spójny z Tobą, kierunek rozwoju. Odpowiadając na powyższe pytania, uświadomisz sobie swoją wizję i misję.

 

2. Brak solidnego planu biznesowego

Dobrze przemyślany i napisany biznesplan, jasno i klarownie wyznacza cele i pokazuje na jakim etapie w drodze do ich realizacji jesteś. Ważne jest, aby Twoje cele biznesowe były spójne i powiązane z celami osobistymi, tylko wtedy ich realizacja przebiega płynnie, bez przeszkód.

Podczas opracowywania celów, ważne jest, byś nie ustalała wyłącznie celów finansowych firmy, wiem, że cyfry to bardzo wymowny wyznacznik, jednak nie daj się zwieść. Cele finansowe mają być jedynie naszym „środkiem” a nie celem samym w sobie (zbyt szybko studzą zapał do dalszego rozwoju, bądź czujna, pieniądze to szansa na kolejne kroki rozwojowe).

Wróćmy teraz do pytań, które zadałam Ci na początku.

W jakim celu powstało Twoje miejsce beauty? Czym ma się wyróżniać? Co ma dawać Twoim gościom?

Odpowiedzi na te pytania przydadzą się i w tym punkcie. Będą Cię motywowały do wyznaczania celów zgodnych z Twoją wizją i misją. Polecam Ci skorzystanie z dodatkowego narzędzia do wyznaczania celów w Twojej firmie, to metoda SMART (ang. Specific, Measurable, Achievable, Realistic, Time-bound). Powyższy skrót przypomina, jak należy nazwać cele, by te stały się jednocześnie skonkretyzowane, mierzalne, osiągalne, istotne, określone w czasie.

Zapamiętaj, że zapisywanie celów i analiza sposobów, w jaki planujesz je osiągnąć, to doskonały początek. Wykorzystaj do tego narzędzie SMART.

3. Podejmowanie nierentownych decyzji

Jesteś właścicielem spa, być może jednocześnie jesteś kosmetologiem, kimkolwiek byś nie była, to na pewno wykonujesz swoją pracę najlepiej jak potrafisz. Twoja praca przynosi Ci radość, jednak nie zapominaj, że Twoje finanse również pracują, poświęć chwilę na zapoznanie się z podstawowymi zagadnieniami w sferze finansów. Wspominam w tym punkcie o zagadnieniach finansowych, bowiem nierentowne decyzje, mogą poważnie zachwiać Twój firmowy budżet, musisz nauczyć się przewidywać konsekwencje Twoich decyzji. Pamiętaj, że niezaplanowane długoterminowo działania promocyjne, często kończą się fiaskiem. Skupiaj się wyłącznie na rentownych promocjach. Analizuj co działa, bądź na bieżąco, szukaj stałych partnerów, nie podejmuj pochopnych decyzji, radź się specjalistów w zakresie promocji.  Strategia finansowa jest jedną z najważniejszych strategii działania Twojej firmy. Staraj się przynajmniej raz na kwartał szczegółowo analizować dane finansowe, które będą Ci pozakazywały wzrosty i spadki w budżecie, co nakreśli Ci jakie kroki rozwojowe możesz podjąć w kolejnym kwartale.

 

4. Brak czasu na sprzedaż i marketing

Ciągłe zadania, które trzeba szybko wykonać, ciągłe przerywniki podczas dnia pracy, powodują, że PR, marketing i sprzedaż są pozostawione same sobie. Wspominałam już o tym wcześniej, w tym punkcie podzielę się z Tobą radą w tym zakresie. Pamiętaj, nie trzeba tu wprowadzać żadnej rewolucji i wszystkim obarczać siebie. Czasem mniej znaczy więcej (czyt. deleguj zadania, skorzystaj z outsourcingu). Dzisiejsze trendy jasno wskazują, że jednym z ważniejszych nośników Pr-owych, marketingowych i sprzedażowych jest Instagram i Instastories. Nie musisz spędzać czasu na nagrywanie filmików osobiście, to narzędzie może być zarządzane przez osobę z zespołu, która czuje się biegle w social media. Deleguj zadania, ale nie zapominaj promować swojej marki GŁOŚNO I WYRAŹNIE według wartości jakie wyznaje Twój salon.

 

5. Oczekiwanie sprzedaży, zamiast edukacji

Prostym sposobem na stworzenie mocnej relacji z klientem jest nie nachalna sprzedaż  podana w formie EDUKACJI. Daj swoim gościom wartość edukacyjną, opartą na historiach klientek, pięknie ubranych w zasady storytellingu. Ludzie uwielbiają słuchać historii, odnajdują w nich cząstkę siebie, cząstkę własnych problemów a Ty w tych historiach niesiesz rozwiązania, które proponuje Twój salon.

Dawaj wartość – edukuj- opowiadaj historie.

Treści edukacyjne dotyczące pielęgnacji skóry można komunikować za pośrednictwem spotkań szkoleniowych. Zorganizuj takie spotkanie we własnym salonie, przygotuj spójną prezentację, opowiedz o pielęgnacji gabinetowej i domowej. Na ekranach w Twoim salonie wyświetlaj grafiki z zajawkami wiedzy o pielęgnacji skóry. Kładź nacisk na to, by posty i maile kierowane do Twoich gości, niosły ze sobą wartość w postaci wiedzy. Podczas edukacji gości, często wywiązuje się rozmowa, dyskusja, która Was zbliża, buduje relację, przyciąga osobę do Twojego spa.

Twój zespół to Twoja wizytówka, zatrudniałaś m.in. KOSMETOLOGA, naucz go storytellingu, by  mówiąc o swojej codziennej pracy nauczył się jednocześnie sprzedawać podczas opowiadania historii.

6. Czasem mniej znaczy więcej

Tu odniosę się do usług i marek, z którymi podejmujesz współpracę.

W Twoim salonie nie musi pojawiać się każda nowa marka kosmetyków, która znów podbija rynek. Skup się na współpracach, które dają Tobie dodatkowe profity np. wsparcie marketingowe lub zaplecze szkoleniowe. Co za tym idzie, decyduj się na zabiegi, które są spójne z wizją i misją Twojej marki.

 

7. Dbaj o czystość i świeżość

Pomyślisz sobie pewnie, że o czystość dbasz i że to temat banalny. Jednak słowo CZYSTOŚĆ i ŚWIEŻOŚĆ oznaczają często coś więcej. Gdy odwiedzam salony, nie rzadko spotykam się z powtarzalnym zjawiskiem, otóż gdy oczekuję na zabieg, sięgam po magazyny w poczekalni i… są one już dawno nieaktualne. Tutaj przydałaby się wspomniana świeżość. Czasem widzę, że gdy nowy gość wchodzi, w poczekali stoi kawa po ostatnim kliencie a recepcja jest cała obłożona ulotkami i promocjami. Czystość! Pamiętaj o niej.

 

8. Bycie pracowitym a produktywny!

To dwa zupełnie inne zagadnienia. Można pracować 24h/7, można się nawet przepracować, jednak nadal można być dalekim od produktywności. Maksymalnie zoptymalizuj obszary, które są powtarzającym się procesem i które można przekazać bez obawy innej osobie z zespołu. Jako kreator miejsca, w którym działasz, twórz nowe procesy tak, by były możliwe do zautomatyzowania i przekazania lub powielenia w innym obszarze.

9. Dbałość o nowych i STAŁYCH klientów

 

Często w salonach są przygotowywane specjalne okazje, promocje, dla nowych klientów. Pójdź o krok dalej, pamiętaj i zadbaj o stałych klientów, pokaż, że o nich również pamiętasz.  Systemy do zarządzania salonem dają aktualnie pełne listy danych odnośnie klientów, możesz przejrzeć ilości odbytych zabiegów oraz częstotliwości wizyt, korzystaj z tej bazy i ZASKAKUJ swoich gości nowymi promocjami dostosowanymi do ich potrzeb.

 

10. Zrobię wszystko sama!

 

Łatwo jest wpaść w rutynę i zapomnieć o kreowaniu nowych pomysłów. Gdy jednak przychodzi nagła potrzeba i nowy pomysł jest po prostu konieczny, wtedy na ostatnią chwilę sama coś wymyślasz. Takie spontaniczne, nie przemyślane pomysły, stają się źródłem podejmowania poważnych decyzji. Jednak źle opracowany pomysł to w konsekwencji źle podjęte decyzje. Kreowanie ciągle nowych pomysłów jest kluczowe, przygotuj się do tego procesu. Pamiętaj,  ważne jest aby na podejmowane działania patrzeć z różnych perspektyw, najlepiej z perspektyw różnych praktyków. Dobry trener biznesu pomoże Ci pomyśleć o rzeczach, z którymi wcześniej nie miałaś styczności.

 

11. Brak „weny”

 

Jednym z największych zagrożeń dla twojego biznesu jest moment zwany „brakiem weny”. Podczas kryzysu, niech przyświecają Ci misja, wizja i cele, dla których otworzyłaś swoje wspaniałe miejsce. Przypomnij sobie co jest Twoją motywacją, która Cię napędza?

Pomyśl co jeszcze możesz zrobić by więcej osób się o Tobie dowiedziało i zapragnęło odwiedzić Twój salon?

W jaki sposób możesz pomóc innym by poczuli się lepiej, by poczuli się piękniejsi! Szkolenia indywidualnie i grupowe zawsze są idealne na pojawienie się w Twojej głowie nowych pokładów inspiracji!


Weź to co cenne!Mam nadzieję, że utożsamiłaś się z tymi punktami i już dziś zrobisz chociaż jeden mały krok w kierunku zmiany swojego biznesu. W końcu małe zmiany, przynoszą wielkie efekty. Pamiętaj, że nie jesteś sama, jeśli tylko chcesz, pomogę Ci zacząć kreować nową rzeczywistość w Twoim salonie.


 

Chętnie z Tobą porozmawiam na konsultacjach indywidualnych i spojrzę na Twój salon z perspektywy wspólnie wypracowanych wniosków. Pomogę Ci rozwijać Twój biznes beauty – zadzwoń do mnie +48 666 335 393 lub napisz mi o swoich potrzebach na ola.dworska@gmail.com.

Do usłyszenia!
Aleksandra Dworska

Aleksandra Dworska

Ekspertka w kreowaniu silnych marek w branży beauty, pasjonująca się optymalizacją i luksusem w budowaniu strategii salonów. Napisz, a pomogę rozwinąć Twój biznes beauty: aleksandra@beautyboss.pl 

Subscribe

Just subscribe to my newsletter
to receive all fresh posts

Subscribe

Just subscribe to my newsletter
to receive all fresh posts