Przestój zamień w rozwój – branża beauty w czasie kryzysu

Jedyne, co jest w naszym życiu pewne to… ZMIANA!

Widać to szczególnie w obecnym czasie przestoju wielu branż – czasie, który dotyka bardzo dotkliwie także branżę BEAUTY. Paradoksalnie jednak to właśnie sytuacje trudne zmuszają nas do poszukiwania nowych rozwiązań.

Zadajmy sobie więc pytanie – czy czas pandemii rzeczywiście musi być czasem straconym, w którym królują zniechęcenie, wymówki, być może rozpacz?

Nie masz wpływu na to nieoczekiwane „wstrzymanie oddechu” w branży beauty, ale masz ogromny wpływ na to, co z tą sytuacją zrobisz!

Zamknięte salony, brak gości, którzy korzystali z Twoich usług, brak środków na utrzymanie Twojego biznesu…możesz się załamać, proponuje jednak, aby ten przestój zamienić w rozwój i potraktować obecny czas jako inwestycję przede wszystkim w wiedzę, jak zarządzać salonem w czasie kryzysu. Tak – teraz szczególnie jako Beauty Boss powinnaś się rozwijać poszukując nowych, alternatywnych kanałów komunikacji ze swoimi klientami. To właśnie ten czas, kiedy możesz się bardzo wiele nauczyć i nowe rozwiązania wdrożyć do swojego salonu nie czekając aż kryzys minie.

Każdy kryzys kiedyś mija choć to doświadczenie jest dla wszystkich niezwykle trudne. Wykorzystaj jednak świadomie ten moment na podejmowanie decyzji, które nie tylko pomogą utrzymać Twój salon w dobrej kondycji finansowej, ale zapewnią jego rozwój. Chwilowy przestój w branży beauty to wiele okazji, aby rozwijać siebie, swój zespół i sięgnąć po nowe, niewykorzystywane dotąd w pełni możliwości.

Warto sobie uświadomić jak ogromny wpływ możesz mieć na tworzenie się nowych nawyków u swoich odbiorców. Wykorzystaj to! Wykorzystaj potęgę wszechobecnych social mediów.

Wspieraj tworzące się nowe nawyki u Ciebie, Twojego Zespołu, jak i Twoich gości. Swoimi działaniami w sieci możesz sprawić, że odwiedzanie Twojej strony czy profilu stanie się nową rutyną dla Twoich obecnych i niewątpliwie przyszłych klientów.

Czy wykorzystujesz w pełni nieograniczone narzędzie jakim jest sieć? Czy wiesz, że obecnie jednym z najlepszych, najtańszych i najprostszych miejsc do komunikacji z klientami i do pozyskania nowych jest Instagram? To ogromna siła. Odpuść bezpośrednią sprzedaż, a postaw teraz na dzielenie się wiedzą, stań się „internetową przyjaciółką”!

Dzięki Twoim codziennym, ciekawym publikacjom Goście będą chcieli Cię codziennie odwiedzać w sieci. Dodając jakikolwiek materiał do sieci, zastanów się czy sama byłabyś tym zainteresowana? To kluczowe pytanie. Pamiętaj bowiem, że nie wystarczy tylko „publikować” w imię aktywności. Dawaj wartość, bo po nią i do niej wszyscy wrócą. Twórz „Beauty Insta Serial” – wszyscy uwielbiają oglądać historie – nawet krótkie, nawet z salonu – ważne, aby były ciekawe i angażujące odbiorców.  Świadomie wprowadzaj wstęp, rozwinięcie i zakończenie do każdego przekazu. Pokaż się w sieci swoim Gościom, aby Twój przekaz był autentyczny. Pokaz się ze strony, z której dotąd Cię nie znano. Opowiedz ciekawie o swoich produktach i usługach, które czekają na Gości. Pokaż „od kuchni” jak przygotowujesz salon do „nowego otwarcia”. Opowiedz jak ta sytuacja rozwija kreatywnie Ciebie i Twój Zespół. Dawaj swoim Gościom nadzieję, bo tego teraz potrzebują najbardziej.

Po kryzysie, jest bardzo duże prawdopodobieństwo, że potencjalny klient kilka razy się zastanowi zanim Cię (salon) odwiedzi, ale nikt nie przestanie całkowicie o siebie dbać. Może też paradoksalnie okazać się, że już wkrótce „dobre salony” będą przeżywać prawdziwe oblężenie. Daj swoim odbiorcom argumenty, by to Ciebie codziennie odwiedzali – teraz w sieci, a już za chwilę w salonie.

Aktualnie niesamowicie ważna jest spójność naszych działań online i offline. Tak jak traktujesz klientki w salonie, tak traktuj je w social media. Umiejętność nawiązywania relacji z klientem – tym dzisiaj wygrywają biznesy beauty. Przenieś tę umiejętność do sieci. To już nie dobra rada – obecnie to konieczność! Chcesz istnieć na rynku – musisz być aktywna w sieci, bo tego wymaga rynek i w tym kierunku idzie cały świat. Pytanie czy chcesz za nim podążać, czy dasz się wyprzedzić konkurencji argumentując to wymówką, że „masz mocną pocztę pantoflową” albo „moich klientek nie ma na Instagramie”? Wszystkim wymówkom jakie pojawią się w Twojej głowie mówimy NIE, skupiając się teraz na rozwiązaniach i działaniu. Jak tylko pojawią się na Twoich profilach ciekawe, estetyczne zdjęcia i darmowa, ciekawa wiedza – sama się zdziwisz jak wiele osób już wykorzystuje tę drogę komunikacji. Rozwoju komunikacji online nie da się zatrzymać…pozostaje tylko pytanie czy podejmiesz wyzwanie i zamiast bezczynnie stać z boku lub narzekać na sytuację dołączysz do grona tych, także w branży beauty, którzy już wykorzystują z wielkim powodzeniem ten sposób komunikacji?
Pamiętaj by być pomocna nie tylko w świecie „offline”, ale także online. W końcu bezpośrednim celem Fanpage czy działań w sieci nie jest sprzedaż!
A więc co jest celem Fanpage? Fanpage służy przede wszystkim do budowania relacji z grupą osób,
którą zgromadzisz wokół Ciebie lub Twojego biznesu, a dopiero to przekłada się na…sprzedaż! Jeżeli tej relacji nie ma, to nie ma sprzedaży!

Od kilku lat wspieram ekskluzywne kliniki na teranie całej Polski w budowaniu ich silnych marek. Dziś podzielę się z Tobą gotowymi pomysłami do wdrożenia od zaraz w obszarze działań offline i online, które możesz od zaraz wykorzystać. To możliwości, które można wdrożyć wykorzystując tylko i wyłącznie Twoje zaangażowanie, czas i chęci.

 

5 obszarów, w które warto się zaangażować wykorzystując chwilowy przestój w branży beauty

 

1.Stwórz strategię

Działaj trzymając się celu i planu, który pomoże Ci ten cel osiągnąć! Bez wizji konkretnego celu ciężko się rozwijać.

W ustaleniu biznes planu działań pomoże Ci podział Twojego biznesu na 4 filary: PR, Obsługa Klienta, Zespół i Produkt. To obszary, które wyróżniam w branży beauty.

Rozpisz, co Twoim zdaniem, kryje się pod tymi pojęciami i jakie ruchy podejmujesz myśląc o pr, obsłudze klienta, zespole (jego zadań i angażowaniu go w życie salonu), jak i promocji swoich usług/produktów (m.in. co jest najbardziej rentowne).

W poszczególnych filarach należy wyznaczyć także wyróżniki jakie masz w salonie, czyli tzw. efekty wow! Elementy, jakie emocjonalnie pobudzą Twoich gości, zarówno w salonie, ale też zanim do niego wejdą.

To zadanie nakreśli Ci obszary i kierunek, na którym powinnaś się koncentrować, np. mając w salonie manicure i pedicure oraz zabiegi na modelowanie sylwetki – skup się na drugiej usłudze.

To właśnie sprzęty najwięcej zarabiają i patrząc z biznesowego punktu widzenia to maszyny medyczne powinniśmy w szczególności promować i o nich mówić. Dlatego zastanów się jak możesz najbardziej rentowne usługi lepiej reklamować, angażując zespół, pokazując, jak wygląda obsługa klienta w pomocy dobrania zabiegu i przekazanie wiedzy na jego temat poprzez PR zewnętrzny, czyli sieć oraz PR wewnętrzny, czyli wszystko co dzieje się po przekroczeniu progu np. w aktualnej sytuacji pokazanie poprzez zdjęcia oraz krótkie filmiki ogólnej czystości salonu i jak wygląda przygotowanie gabinetu do usługi.

Więcej na ten temat przeczytasz w moim bestseller ebook BeautyBook.

 

 

2. Uporządkuj system Versum

System Versum, czyli nasza niezbędna „wirtualna asystentka”, która jest z nami o każdej porze dnia i nocy. Pozbyta emocji (w dobry tego słowa znaczeniu), odnosząca się do faktów. Stworzona, by ułatwić życie BeautyBoss! Jest to system, który z miesiąca na miesiąc dynamicznie się rozwija i odpowiada na potrzebę kultury natychmiastowości. Kultury, która chce otrzymywać odpowiedzi od razu, zaraz, bez czekania na cokolwiek. System ten ma w sobie mnóstwo ułatwień dla właścicieli, jak i zespołów w komunikacji w zarządzaniu salonem. Poświęć chwilę na uporządkowanie wszelkich danych, sprawdź aktualne ceny i czasy zabiegów, upewnij się czy klientki nie sią zdublowane w systemie … możliwości jest mnóstwo – jak i pomocy ze strony firmy.

Jeśli nie masz jeszcze systemu Versum, pobierzesz go przez klikając TUTAJ.

 

 

3. Dodawaj filmiki edukacyjno – inspiracyjne

Już o tym wspominam non stop. Publikuj, nie odpuszczaj, dbaj o cykliczność. Na facebooku, Instagramie – w postach, ale w szczególności w stories. Może to w końcu czas na aktywność na Youtube? Wybierz estetyczne tła w przestrzeni gdzie jesteś i działaj. Dobre tło to takie gdzie mamy jasną ścianę za sobą, regał z książka, logo salonu w ramce, pozorne biuro … i siedzimy twarzą do okna! By nasz obraz nie był ciemny. Gdy jesteśmy już gotowi, co publikować? Kilka propozycji:

  • wiedz na temat skór problematycznych
  • Jak zrobić mini spa w domu?
  • Ciekawostki i wiedza na temat Twoich konkretnych zabiegów
  • 10 sposobów na …
  • fakty i mity na temat pielęgnacji, witamin…
  • Wyzwania i pomysły na urozmaicenie czasu
  • Stwórz InstaPlansze – czyli gry na Instories do skopiowania i udostępnienia u odbiorców na profilu
  • Opowiedz swoją historię – pobudzając emocje słuchaczy by mogli ją powtarzać dalej! Jak ją napisać przeczytasz w ebook: Jak pisać i mówić o miejscu beauty?

A na koniec dzieląc się wiedzą zawsze możesz dodać, że kosmetyki wciąż można u Ciebie zakupić i tym samym podbić sprzedaż online – bez sklepu internetowego. Tu ważna zasada: daj, daj, daj i poproś! Nie możesz zacząć od sprzedaży bo to wręcz odstraszy odbiorców. Dawaj bezinteresowanie wartość, buduj społeczność – i dopiero “poproś” o ruch z drugiej strony.

Jak już prowadzisz od jakiegoś czasu Instagram, ale wiąż czujesz, że dużo nauki przed Tobą, polecam Ci ebooki InstaBoss o tym jak za darmo się pozycjonować oraz budować zaangażowanie w postach i stories. Po więcej kliknij TUTAJ.

 


4. Wspieraj lokalne firmy i inicjatywy

Sama się włącz jako salon/osoba w aktualne akcje społeczne albo chociaż je udostępniaj! Oczekujesz by Twoja społeczność lokalna była u Ciebie zaangażowana, a jak sama się angażujesz w promowanie nie tylko siebie, ale i innych?
Pamiętaj, że dobro wraca!

 

5. Słuchaj klientów

To idealny czas by stworzyć wirtualną anonimową ankietę (np. przez narzędzie FEEDBACK UP – https://feedback-up.com/ ) by wdrażając zmiany, brać pod uwagę opinię naszych aktualnych klientów. Polegaj w podejmowaniu decyzji na swojej intuicji, także dopuszczając zdanie osób z zewnątrz.

Słowa, które towarzyszą mi od dawną brzmią: „Dziś nie jest problemem CO sprzedać, pytanie brzmi JAK to zrobić?”. Czym się charakteryzuje twoje “JAK” ?

Myśl, myśl, myśl … Nie narzekaj, szukaj rozwiązań, wykorzystaj aktualny czas! Nie pozwól o sobie zapomnieć! I pamiętaj „Atut konkurencyjności zawsze bierze się z posiadanej wiedzy…!”

Aktualny przestój, zamień w ROZWÓJ. Pamiętaj, że każdy kryzys mija i bądź w pełni gotowa na przywrócenie swojego salonu do pełnej, a może i większej aktywności, gdy wszystko wróci do „normy”.

 

Aleksandra Dworska
Ekspertka od budowania silnym marek w branży beauty

Aleksandra Mazalon

Przez wiele lat pracowałam na stanowiskach managerskich pełniąc funkcje zarządzające. Zajmowałam się marketingiem i PR, później budowałam od podstaw spa – poznając jak ważne jest dążenie do celu, mimo zmagań z wieloma przeciwnościami spotykającymi #BeautyBoss przy otwieraniu i prowadzeniu biznesu.

Moim ulubionym miejscem inspiracji są Stany Zjednoczone. Co roku staram się spędzać tam kilka miesięcy odwiedzając miejsca beauty, m.in. w Nowym Jorku czy w Miami. Bardzo interesuje mnie model rozwoju tego biznesu, pomysły i realizacje. Uwielbiam zdobywać doświadczenie i móc potem dzielić się wiedzą.

Czytaj też:
Śledź BeautyBoss: